Terästoimituksemme RMC:n laivaprojektille alkoivat

Logistikas Oy ja Logistikas Hankinta Oy vastaavat Raumalla RMC:n ensimmäisen laivaprojektin teräksen toimitusketjusta. Mols-projektin ensimmäinen konkreettinen operatiivinen vaihe käynnistyi 20.2.2017.

− Puramme laivasta noin 1 300 tonnin teräslevytoimituksen ja siirrämme sen varastoomme,

Rauman yksikönpäällikkö Juha Hauta-Heikkilä kertoo.

Nopea purku

Teräslevyt puretaan laivasta yhteistyössä RMC:n kanssa.

− Levyt nostetaan laivasta laiturilla odottavaan lauttavaunuun ja kun vaunu on lastattu, kuorma ajetaan teräsvarastoon purettavaksi.

Koko operaatio kestään 1,5 työpäivää ja siihen osallistuu yhteensä kolme henkilöä RMC:lta ja yhdeksän Logistikakselta. Apuna on kolme nosturia sekä yksi vetomestari ja kuusi 40-jalkaista lauttavaunua.

Koko toimitusketju

Terästoimitusten määrä nousee projektin aikana kaikkiaan noin 5 000 tonniin.

− Meidän osuutemme alkaa aina teräksen hankinnasta ja päättyy levyjen toimitukseen polttoleikkaukseen. Tuotannon aloitus tässä projektissa on kolmen viikon kuluttua.

Asiakaslähtöisesti

Varastosta teräslevyjä ja muita terästuotteita syötetään RMC:n tuotantoon tasaiseen tahtiin aina kesään saakka. Terästuotannon lisäksi Logistikas vastaa myös varustelun aikaisesta logistiikasta, jossa kiireisin vaihe ajoittuu heinäkuun lopun kölinlaskun ja joulukuun lopun vesillelaskun väliselle ajalle. Laiva valmistuu vuoden 2018 keväällä.

− Palvelemme projektin aikana laivanrakentajia mahdollisimman joustavasti ja tehokkaasti.

Hauta-Heikkilä arvioi, että projekti tulee kiireisimpänä aikana työllistämään noin 10 työntekijää.

Laatua valvotaan

Hauta-Heikkilä sanoo, että teräkset varastoidaan varastokentällä projekteittain, nimikkeittäin ja laaduittain. Vastaanoton yhteydessä suoritetaan silmämääräinen tarkastus ja varmistetaan, että levyjen merkinnät ovat kunnossa.

− Nyt saapuvat teräslevyt ovat esikäsiteltyjä. Terästuotteet voivat saapua myös käsittelemättöminä, jolloin hoidamme itse niiden esikäsittelyn ennen tuotantoon toimitusta.

Selkeä roolijako

Laivatoimitusten lisäksi terästuotteita tulee myös merikonteilla sekä auto- ja junakuljetuksina. Työnjako on selkeä.

− Laivatoimitukset puretaan yhdessä RMC:n henkilöstön kanssa, mutta muissa tapauksissa purkuvastuu on 100-prosenttisesti meillä.

Julkaistu kategoriaan: uutiset

Kirjoita kommentti: (0) ↓